Vyšlape jedinečná verze GT420 cestu k ostřejšímu sériovému Stingeru? Doufáme v to.

STAČÍ JEDNO KOLO NA OKRUHU SILVERSTONE, abych si vzpomněl, jak zábavná umí Kia Stinger GT S být. Má své nedostatky – brzdy, které relativně rychle vadnou, trochu pomalejší automatickou převodovku, která občas nechce pořádně podřadit, a spoustu houpání, kroucení a měkkosti – ale základní věci jsou překvapivě dobré. Zatáčí velmi přesně, 3,3litrový V6 twin-turbo má koule a pěkně drsný vrchol a vyváženost velkého vozu je extrémně plynulá a obratná, s tendencemi ke snadno vyprovokované, čitelné přetáčivosti.

Nelze se proto divit, že Kia UK nechtěla, aby vůz, který se výrazně postaral o tak dobré finální hodnocení a zároveň první novinářský vůz, skončil ke konci roku 2018 ve šrotu. Vůz se značkami LA66_HTG zajistil automobilce spoustu pozitivních ohlasů v magazínech i televizi a proto bylo nasnadě, že Kia potřebovala najít cestu, jak ho zachránit. S takovým přístupem, navíc posíleným oblíbeností vozu, byly první myšlenky jasné: „Projekt!“. Takové nadšené momenty jsou obvykle následovány roky plánování, příprav a výroby, poté samozřejmě také nečekanými výdaji, srdcervoucími ústupky a konečně zdrcujícím zklamáním (nutně nemluvím o Capri, Johne Barkere).

Ale Kia UK spojila síly s technickým centrem Huyndai Motor Europe Technical Center v německém Rüsselsheimu a proto jsme měli možnost v létě řídit plně zrealizovaný výsledek. Kia Stinger GT420. Nyní je pouze jeden na světě. Malý boční projekt pro radost. I přesto spojení s technickým centrem naznačuje, že existuje spousta ambicí, týkajících se budoucího zaměření na zřejmé kvality modelu Stinger, takže je možné, že se jednoho dne ohlédneme za tímto projektem jako za jiskřičkou v oku, která způsobila vznik skutečně ostré silniční verze Stingeru.

Zpět k projektu GT420. Prioritami bylo snížit hmotnost, zvýšit výkon, přidat soudržnost vytrvalostního závoďáku a změnit zábavnou orientaci na přetáčivost zpět na okruhovější zaměření pro čistou stopu. Masivního snížení hmotnosti bylo dosaženo hlavně odstraněním většiny interiéru, tlumících materiálů, krytu motoru, vnitřní vrstvy kapoty a vzpěr víka kufru, parkovacích senzorů, výztuhy zadního nárazníku, elektrického stahování zadních oken a elektrické střechy. Standardní baterie byla nahrazena lithium-iontovou alternativou. I přes instalaci ochranné klece, skořepin Sparco a hasicího přístroje je GT420 o 150 kg lehčí než dárce v podobě Stingeru GT S, vážícího kolem slušných 1630 kg.

Výkon byl navýšen až na 428 koní a točivý moment na 560 Nm (nárůst 58 k a 50 Nm) zejména díky svíčkám HKS, vzduchovému filtru K&N, výfukovému systému Milltek bez katalyzátorů a upravené řídicí jednotce. Brždění zajišťují šestipístkové třmeny Brembo vpředu s kotouči 380 mm a destičkami Endless, zadní sada zůstala sériová. Zatím to vypadá na běžný tuning, že? Rozdíl je v tom, že tento Stinger byl laděn na vlastním testovacím okruhu v Německu a na Severní smyčce. Práce se zaměřily hlavně na pružiny, tlumiče, stabilizátory, pneumatiky a jejich tlak a zpevnění samotného šasi. Dopředu byly nainstalovány nižší pružiny Eibach Pro, vzadu najdeme na míru vyrobené kousky. Těla tlumičů jsou sériová, ale elektronický systém CDC byl odstraněn a tlumicí síla (zejména na straně komprese) byla masivně navýšena. Vpředu najdeme zkrutný stabilizátor o průměru 25 mm, vzadu zůstává 17 mm. Na odlehčených, širších ráfcích OZ Racing o průměru 19palců jsou navlečeny pneumatiky Pirelli Trofeo R.

Více si můžete přečíst v magazínu evo 053