Nová Alpina XD3, která si vzala za základ BMW X3 stejně jako předchozí generace rovnou zamířila mezi elitu SUV střední třídy. Během týdne jsme se o tom přesvědčili sami.

Snad až na pár výjimek není BMW, aby bylo nezáživné. Tam kde mnichovský výrobce končí, nastupuje malovýrobce Alpina z německého Buchloe. Ten dnes nabízí jedenáct modelů. Od nejnovějších BMW Alpina B3 Biturbo a B3 Biturbo Touring, přes limitovanou edici kupé a kabrioletu B4 S Biturbo Edition 99, sedanů a kombi BMW Alpina B5 Biturbo a D5 S, vlajkovou loď BMW B7 Langversion Allroad až po modely BMW Alpina XD3 a XD4. Proslýchá se, že dalším novým přírůstkem by mělo být doslova mastodontní BMW Alpina XD7.

Přitom si značka Alpina, která oslavila půlstoletí existence, doslova zakládá na exkluzivitě. Ačkoliv je počet modelů více než dostatečný, nepřesáhne celková roční produkce 1300 vozů určených pro celý svět. Určitou výhodou je, že řada zákazníků BMW o značce Alpina nemá ani tušení, a tak dobrat se nějakého modelu netrvá věčnost. Alespoň pokud jde o dodací lhůty. Společnost Invelt, která exkluzivního malovýrobce v Čechách zastupuje, nabízí veškeré modelové portfolio a pokud si na nějaký model ukážete, může stát třeba i na showroomu.

To je například v případě kupé BMW Alpina B4 S Biturbo Allroad, která byla ještě koncem října k vidění v plzeňské pobočce Inveltu v Plzni, tak jako v Praze kombi BMW D5 S Touring Allroad. Pokud jde u nás o nejprodávanější model BMW XD3, tak kromě předváděcího vozu, se kterým jsme jezdili i my, byly k dispozici další dva zcela nové v modré a šedé metalíze. Taková vstřícnost směrem k zákazníkům se cení, čehož je výsledkem zhruba 10 až 12 prodaných vozů BMW Alpina na českém trhu ročně.

Ačkoliv jsem několik off roadů a SUV vozů v minulosti postupně vlastnil, v současné době to není zrovna můj šálek kávy. Osobně dávám přednost autům s nižším těžištěm, která jsou lehčí a obratnější. Proto mě zajímalo, jak se bude chovat téměř metr sedmdesát vysoké SUV o výkonu téměř 400 koní.

Ale nejprve bych se ještě jednou vrátil k filozofii značky a dokladoval ji na jiném modelu, kterým je BMW Alpina B4 S. Časově vzato, nejpozději do roka budou mít čtyřkové kupé a kabriolet své dny sečteny. Ale stále si můžete objednat BMW M4 Competition a to jak s manuální šestistupňovou, tak automatickou dvouspojkovou převodovkou. Dvakrát přeplňovaný řadový třílitrový šestiválec v tomto případě vyprodukuje až 450 koní při 6250 otáčkách. Nejvyšší porce točivého momentu 550 Nm je k dispozici od 2350 do 5500 otáček, zrychlení z 0 na 100 km/h je v případě manuálu za 4,2 vteřiny, automat je o dvě desetiny rychlejší. Nejvyšší rychlost může být posunuta z 250 na 280 km/h. Jízda s 1645 až 1670 kilogramů vážícím „emčtyřkou“ dodávaným výhradně s pohonem zadních kol může být „sakramentsky“ ostrá a opravdu zábavná.

Foto: Ivo Wartalsky

Více si můžete přečíst v magazínu evo 053